لوگوی شرکت پلیمر گلپایگان

پلیمرگلپایگان

تولید کننده لوله و اتصالات PVC-u

۵۷۰۰۵ - ۰۳۱

عوامل شکست لوله های پی وی سی ( pvc )

1398/3/13
تهیه کننده : واحد تحقیق و توسعه شرکت پلیمر گلپایگان
عوامل شکست لوله های پی وی سی ( pvc )

نصب درست لوله  PVC ، به میزان زیادی از شکست های آن جلوگیری خواهد کرد. با این حال اگر مشکلی رخ دهد، پیدا کردن علت آن، خیلی مهم است. چند عاملی که باعث شکست لوله می شود و مواردی که می توان برای جلوگیری از شکست انجام داد در این مطلب توضیح داده شده است.

لوله های  PVC مواد قابل اعتماد و بادوامی هستند. اگر  PVC به درستی نصب نشده باشد می تواند دچار نقص شود و زمانی که دچار شکست می شود، آسیب های عمده ای رخ خواهد داد . بیشتر شکست های لوله  PVC می تواند از طریق نصب صحیح جلوگیری شود. با این حال اگر مشکلی رخ دهد، پیدا کردن علت اصلی مشکل، خیلی مهم است. چند عاملی که باعث شکست لوله می شود و مواردی که می توان برای جلوگیری از شکست انجام داد در زیر توضیح داده می شود :

قرارگیری بیش از حد در معرض نورخورشید

زمانی که لوله های  PVC غیر محافظت شده برای مدت زمان طولانی درمعرض نورخورشید قرار می گیرند، ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد. اشعه ماورابنفش خورشید می تواند ساختار مواد را تحت تاثیر قرار دهد و لوله را ترد و شکننده کند . 

اگر مجبور به اجرای لوله بر روی سطح زمین به هر دلیلی هستید، توصیه می شود که اقداماتی برای محافظت از لوله در برابر نورخورشید اتخاذ شود. برای این کار می توان از رنگ لوله و یا یک پوشش برای لوله ها استفاده کرد. همیشه سعی کنید لوله ها را از تامین کننده ای که لوله های  PVC را در انبار نگهداری می کند، تهیه کنید.

سرعت آب

اگر آب با سرعت از درون لوله  فاضلابی   PVC عبور می کند شرایطی مانند ضربه قوچ و موج فشاری افزایش می یابد. هر دو مورد بدون درنظر گرفتن اینکه مواد لوله چقدر بادوام باشد، اثر بزرگی بر تخریب  PVCخواهد داشت . 

زمانی که از PVC در نصب سیستم آبیاری استفاده می شود باید از سرعت جریان آگاه باشید و متناسب با فشار کاری آن لوله مورد مصرف را انتخاب نمایید . 

خاک و نخاله

توده های سنگی زیرزمینی می تواند منجر به اصطکاک شود و به لوله آسیب برساند. زمانی که خاک حالت سنگی دارد لازم است از ابزاری  به نام (chain trencher) برای پودر کردن سنگ های درشت استفاده شود.در بسیاری موارد، تمام نخاله ها را از خط لوله کشی خارج خواهند کرد و با شن جایگزین می کنند.

حرکت خاک یکی دیگر از دلایل اصلی برای شکست لوله است. با وجود اینکه  PVC نسبت به سایر مواد لوله انعطاف پذیرتر است اما  دارای مرکز تنش و شکست است. یخ زدگی و انجماد می تواند منجر به جابه جایی خاک و تخریب سیستم لوله کشی شود. به همین دلیل است که معمولا پیشنهاد می شود که خطوط  PVC  برای محافظت در برابر چرخه یخ زدگی و انجماد حداقل 30 تا 60 سانتیمتر زیر زمین دفن شوند.

نصب و بهره برداری

اگر یک سیستم لوله کشی به درستی برنامه ریزی نشده باشد، لوله های زیر زمینی بدون توجه به مواد لوله می توانند دچار شکست شود.به ویژه در مواردی که چسب حلالی برای پیوند پی وی سی به اتصالات استفاده می شود.  از علل شکست در محل اتصال می توان به موارد زیر اشاره کرد 

۱ - استفاده از چسب بیش از حد مجاز

۲ - به اندازه کافی از چسب استفاده نشده باشد، امتزاج به خوبی اتفاق نخواهد افتاد و لوله دچار نشتی خواهد شد. زمانی که لوله بریده می شود نصاب باید لبه لوله را کاملا تمیز کند تا هیچ گونه برآمدگی و فرورفتگی روی سطح لوله وجود نداشته باشد که چسب به صورت تجمعی روی سطح لوله پخش نشود و به صورت یک لایه یکنواخت دو دیواره لوله و اتصال را یکپارچه کند. 

۳ - یکی دیگر از خطاهای نصب  فرورفتن کوتاه است و زمانی اتفاق می افتد که کارگر نتواند لوله را به طور کامل تا خط نشان در داخل اتصال فرو کند. شکاف ایجاد شده می تواند منجر به شکست لوله به دلیل انباشت آلاینده ها شود.